Besøk hos Bergen Engines 11. juni 2024

Venneforeningen arrangerte bedriftsbesøk for medlemmer til Bergen Engines AS, på Hordvikneset 11. juni 2024, i alt 18 medlemmer deltok.

Det ble en svært interresant omvisning og presentasjon i bedriftens museum av motorer utviklet og produsert fra dets oppstart i 1946. Ledsaget av historier tilknyttet enkelte motorer, både fra utvikling, produksjon og drift, ble mye informasjon formidlet.

Også eldre film fra starten ved BMV skipsbyggeriet i Solheimsviken, og fortsettelsen ble vist, samt presentasjon av nyere satsningsområder, bl.a., ved utvikling av motorer for å imøtekomme miljøkrav for «det grønne skiftet».

Besøket ble satt stor pris på blant deltagerene som opplevde dette som en svært interessant anledning å få tilført mye og viktig historie, og kansje spesiellt for oss, særskilt fokus rettet mot fremdriftsmotorer og generatorer for skip.

Venneforeningen Bergens Sjøfartsmuseum takket representanter fra Begen Engines for et velykket besøk.

Museum24:Portal - 2024.10.21
Grunnstilsett-versjon: 2