Hopp til hovedinnhold

Dampskip

Hjuldamperen DS Constitutionen var Norges første dampskip i 1826, men det tok forholdsvis lang tid før Norge fikk en dampskipstonnasje av betydning. Bergen var i front i overgangen fra seil til damp i Norge.

  • 1/1
    Modell av Den Norske Amerikalinjes Oslofjord (bg. 1938) i forgrunnen, og Britannia (bg. 1890) i bakgrunnen. Foto: Silje Katrine Robinson / Stiftelsen Museum Vest

Det Bergenske Dampskibsselskab ble stiftet i Bergen i 1851 som Norges første privateide rederi, og startet passasjerrute fra Bergen til Hamburg med DS Bergen. De var en av aktørene som gjorde byen til landets "dampskipshovedstad". Her var risikovillige redere som ville satse på ny og kostbar teknologi, og allerede i 1883 var dampskipstonnasjen i Bergen større enn seilskipstonnasjen. Det gikk nesten 20 år før det samme var tilfelle for Norges samlede tonnasje.

Foruten modeller av DS Constitutionen - Norges første dampskip fra 1826 - og DS Bergen fra 1852, har avdelingen et rikt utvalg modeller av ulike dampskip. Blant annet den amerikanske hjuldamperen DS Savannah, som i 1819 var det første dampskipet som krysset Atlanteren, av såkalte "fruktdampere" brukt i bananfarten i Sentral-Amerika, samt DS Kong Sverre som tilhørte Peter Jebsens Det Norsk-Amerikanske Dampskibsselskab.

Museum24:Portal - 2024.11.12
Grunnstilsett-versjon: 2