Foredrag/filmvisning: Jakta på og historia om ein kvalstasjon

Er utdannet etnolog og er tidligere leder for Kystmuseet i Øygarden. Hun har også vært direktør for Museum Vest. De siste årene har hun blant annet arbeidet med å dokumentere Blomvåg hvalstasjon. Den ble opprettet i 1912, nedlagt i 1955 og revet i 1980.

Filmen er laget av fotograf Jan Robert Jore og produsert av Kystmuseet i Øygarden (Museum Vest) ved Bjørg Christophersen, og var ferdig i 2023. Gjennom film, foto, arkiv og intervju ønsket de å belyse hvalfangstens historie i et lokalt, regionalt og nasjonalt perspektiv. Filmen tar for seg hvordan dokumentere og formidle et tapt kulturminne som Blomvåg kvalstasjon, sammenlignet med en fredet hvalstasjon (Nasjonalmuseet) på Færøyene (den siste gjenværende norske hvalstasjon på den nordlige jordklode). Norge hadde på slutten av 1800 tallet over 30 hvalstasjoner i Nord Norge.

Museum24:Portal - 2024.10.08
Grunnstilsett-versjon: 2