Sjøfartsbyen Bergen – sett fra innsiden og fra utsiden

Stig Tenold presenterer sin nye bok Sjøfartsbyen? Bergen og Sjøfarten 1973—2008. Dette er sjette bind i bokverket Bergen og Sjøfarten, og handler om skipsfartsbyen Bergens moderne historie, fra krise til vekst. I perioden rundt årtusenskiftet ble Bergen igjen Norges ledende sjøfartsby – hvordan var det mulig? Perioden fra 1973 til 2008 var en berg- og dalbane av oppturer og nedturer. Hva skjedde med rederiene, med sjøfolkene, med havnen og med verftene? Hvordan var Sjøfartsbyen Bergen 2008 forskjellig fra Sjøfartsbyen Bergen 1973?

Med utgangspunkt i boken Sjøfartsbyen? vil Stig Tenold forsøke å svare på disse spørsmålene. Avslutningsvis vil den lendende danske skipsfartshistorikeren, René Taudal Poulsen, se på Bergen i et internasjonalt perspektiv. Hvordan ser Sjøfartsbyen Bergen ut, når vi ser den utenfra?

Tilgjengelighet

Museet er tilrettelagt for bevegelseshemmede. Parkering ved hovedinngang. Heis og egnet toalett tilgjengelig. Rullestol til utlån.

Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 2